torsdag 27 maj 2010

Motiverad no more?

Kanske beror det på att jag är gravid, omänskligt trött och mår illa dygnet runt.
Kanske beror det på att jag egentligen inte kan förmå min passion och mitt hjärta att klappa fullt ut för de värden som enbart går ut på att tjäna - mer - pengar åt företaget?
Kanske beror det på ett ledarskap och en jobbsituation där mitt ämne förminskas?

Jag vet inte.

Men jag vet att trots att jag jobbar på, levererar och presterar, är det något som är annorlunda. Glöden. Drivet. Ambitionen. Den är inte borta för alltid, det tror jag inte. Men den har vänt sig om och fortsatt sova när väckarklockan ringer...

Det syns i mina ögon. Det märks på mina steg. För den som vill se.

Min lust och ambition kommer att vakna igen, det finns inspiration att hämta överallt! Men inte i den här rollen. Kanske inte på detta företaget. Och förmodligen inte än på ett år eller två...

Följer med spänning med på resan!

2 kommentarer:

  1. Det ÄR ju en resa! Jag tror din glöd, absolut, kommer åter men tror samtidigt att det du nu genomgår är inte bara normalt utan nödvändigt. Att vara gravid innebär att fokus flyttas från det yttre, in mot livet inom dig. Jag kan av egen erfarenhet säga att det ska vara så och när det inte får vara så är det inte helt bra, inte helt i harmoni.
    Jag har upplevt det.
    Därmed inte sagt att du kanske kommer att byta jobb för att återfå glöden. Är ledningen inte bra och ditt ämne dessutom inte rankat högt, finns det nog andra uppdragsgivare som skulle kunna få dig och uppskatta dig efter förtjänst.
    Utgår jag från mig själv måste jag också kommentera din initiala undran: kan man ha drivet att tjäna mer pengar åt företaget, som motor? Jag "önskar" ibland att jag skulle vara en person som skulle kunna det (vill gärna ha villa, pool, resor och kunna ge min äldste son allt han försakat) men jag kan absolut inte det.
    Mitt driv kommer av den dagliga övertygelsen att det jag jobbar för har stor betydelse för människors liv och jag kan inte ha något annat driv i mitt yrke - som ju är en stor del av mitt liv.
    Jag får alltså fortsätta att betrakta höga löner och bonusar som exotiska berättelser från en annan värld.. ;-)

    Lycka till med dina funderingar och din graviditet! Illamåendet försvinner ju, som TUR är :-)

    SvaraRadera
  2. Ledarskap och en jobbsituation där ens ämne förminskas gör sitt till, det vet jag alltför väl just nu.

    Att sen lusten och ambitionen somnar till ibland, det tror jag är helt naturligt. Och i din situation (och då tänker jag på graviditeten) än mer naturligt.

    Lycka till!

    SvaraRadera