onsdag 27 januari 2010

Halvtid

Imorgon ska jag träffa min coach. Honom jag kontaktade i somras, då jag satt i sommarstugan och jobbade dygnet runt, i 30-gradig värme, medans familjen njöt av ledighet och varmt väder. Jag var så arg! Tyckte att jag betedde mig som en labrador i arbetslivet, bara ville vara till lags och inte fick rätt utdelning för slitet. Mycket för att jag inte vågade ta för mig, inte vågade tro på framgången.

Så jag ringde min blivande coach och sa något i stil med "jag vill inte att du frågar en jäkla massa om hur jag mår eller vad jag egentligen vill med mitt liv.. inget flum! Jag vill bara stärka upp mina positioner på jobbet". Puh. Vilken befrielse det var att formulera någonstans. Och så började jag blogga för att följa mina egna tankar.

Nu vill coach B att jag ska göra bokslut. Hur har det första halvåret gått? Jag gav ju projektet ett år...

Hur är måluppfyllelsen i förhållande till det mål du satte upp?

Över förväntan! När jag väl formulerat mina mål - hur mycket jag vill tjäna, vilken roll i organisationen jag vill ha, hur jag vill må och agera gentemot andra på jobbet - så gick allt nästan av sig självt. ALLT har slagit in! Och vi är bara på halvtid...

Vad är det viktigaste du lärt dig om dig själv och/eller andra?

Oj. Att fasaden ofta bara är en fasad, även super människor är bara människor. Att jag orkar mer än jag tror, vill mer än jag trodde och jag kan löneförhandla!

Vilken är den främsta insikten?

Livet rusar på och man måste våga hålla fast vid sina värderingar, även när trycket är hårt. Jag och min man har bestämt att följande prio-ordning gäller:
1) familjen
2) vd:n
3) vi själva på varsitt håll

D v s; eftersom vi båda sitter strax under högsta ledningen förstår vi verkligen att det ibland är svårt att hinna hem till middagen, att man ibland måste jobba hemma i soffan istället för mysiga kvällar eller för all del att städa. Men det är ok! Bara någon alltid har tid med barnen, och vi 90 procent av tiden äter middag tillsammans, och att våra barn alltid vet att de kommer först. Sen är vi generösa mot varandra med "egen tid", då blir balansen allra skönast! Däremot väljer vi bort shopping, tv-tittande, överdrivet städande och vi har "lagom" inrett hemma...

Vad har överraskat dig mest?

Att det är så kraftfullt när man formulerar ett mål. Min mamma säger alltid "var försiktig med vad du önskar dig, det kan bli så". Hon har rätt!

Vad är du stolt över att ha gjort/åstadkommit?
Jobbar så hårt, kommit så långt, men familjen mår bättre än någonsin! Och jag har inte gått över några lik, utan har ett fantastiskt nätverk som stöttar mig och inspirerar mig, både inom och utanför företaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar