tisdag 20 oktober 2009

Ljuvliga Elin

Var igår på en inspirationskväll som det livsbejakande gänget på 4good ordnat. Först ut var Elin Klinga som pratade om kroppsspråk, retorik och kommunikation. Var i ärlighetens namn inte särskilt nyfiken eller förväntansfull på henne innan. Men oj. Jag ångrar mig så för mitt svala intresse. Elin, du är helt underbar!

Elin påminde oss - mig - om att andningen är viktig. Inte bara för att överleva, utan för att andningen så fundamentalt påverkar ens pondus, utstrålning, känsloliv och mentala förmåga. Hon fick oss - mig - att skratta, kontemplera, reflektera och helt utan den i dessa sammanhang lite pinsamma stämning både djupandas och ljuda minnemånneminnemannemånne samt åååååååååååååååååååååååååå tillsammans. Underbart. Nödvändigt. Och så användbart.

Genast på mötet med alla tuppar idag provade jag tekniken. Satte mig brett på stolen, tog upp min plats i rummet. Hakan högt. Andades medvetet, kände på luften i rummet. Betraktade, inte så mycket mina kollegor som det som sas. Och det som inte sas. Deltog i konversation utan att lägga huvudet på sned.

Ändrades deras inställning till mig? Vet inte. Men MIN inställning till mig ändrades. Jag satt stadigt i min roll och min personlighet, och jag trivdes! Ingen ångest, ingen rädsla för att bli betraktad, bedömd och värderad. Bara nyfiken, deltagande och närvarande. Känns som att "här är jag"!

Här är jag!

Andas. Sjung. Ta massage. Betrakta det som finns mellan dig och den du möter - relationen, kommunikationen - med nyfikna och vakna sinnen. NJUT av förändringen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar