torsdag 23 juli 2009

Skogsbad och ljuvlig mynta!

En viktig del i mitt projekt är att ta hand om mig själv. Ge mig själv tid, sköna upplevelser och det kroppen och sinnet behöver för att vilja och orka jobba sig vidare i livet karriären, så att jag kan nå mina "hårdare" mål i form av högre lön till exempel. Genast när jag bestämde mig för detta bokade jag ett besök på spahotellet Vann i Bohuslän och idag var det dags.

Hotellet ligger vackert i skogen, precis invid Gullmarsfjorden. Trots att det var fullt med sommargäster kändes det luftigt och jag kunde utan problem hitta egna platser att slappna av på. Jag hälsades välkommen av en mycket vänlig och trevlig spachef som verkligen tyckte om sin produkt, det märktes när hon presenterade upplägget. Vann-ceremoni, som ingår i dagspa-entrén består av en liten påse med fem olika produkter man väljer ut. Jag fastnade för bodyscrub (en underbar doft av lime och mynta!), ansiktspeeling, fotbad, ansiktsmask och fotmask. Både scrub och den helt ljuvliga fotmasken, med bl a tistelolja och rosmarin, görs på plats enligt egna recept. Härligt!

Därefter är upplägget mycket enkelt - man går omkring i spa-avdelningen med sina produkter och behandlar sig själv efter bästa förmåga. Funkar förvånansvärt bra, dels för att miljön är så vacker, med bohuslänsk granit, pooler som har varmt, alternativt iskallt vatten och både dofter, belysningar och bilder för att skapa stämning, och tre olika bastualternativ, dels för att produkterna är riktigt härliga. Min favorit är helt klart bodyscrub Caprignia och fotinpackning. Ångrar bittert att jag inte köpte med den hem..

Avslutningsvis tog jag en massage på 40 minuter, eftersom jag haft lite ont i ryggen efter några veckor på halvsköna madrasser i sommarstugan. Såg mycket fram emot den, men terapeuten gjorde några klassiska misstag; berättade ingenting om behandlingen, frågade inget om vad jag önskade, tog knappt ens ögonkontakt. Hon började bara. Sen visade det sig att det inte var den massagen jag beställt och då blev det lite förvirrat... När hon påpekade att hon dragit över tiden då hon hållit på 2 minuter längre än de 40 minutrarna kändes det lite småsnålt. Men, det tar inte bort känslan av att jag haft en härlig dag och gärna återvänder, nästa gång med familjen eftersom Vann även välkomnar barn till spaet på vissa tider, mycket positivt tycker jag! Och då ska jag prova den uteblivna massagen med örtknyten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar