lördag 21 november 2009

Det är helg, så jag tänker på jobbet...

Jobbar med kommunikation. Tänker nästan jämt på kommunikation. Brinner passionerat för mitt jobb, att förklara, förmedla och hjälpa andra att genom uttryck bli större och bättre - det är fantastiskt!

Min bransch genomgår en enorm förändring. Och som alltid är förändring svårt. Vissa springer före. Många följer efter. En del kämpar emot med näbbar och klor. Det gäller sociala medier. Ett komplext begrepp som många väljer att förenkla. "Bloggar och facebook, tråkigt och trivialt..." Att få en medelålders, konservativ ledning med homogen bakgrund att förstå vidden av vad som pågår, och därmed vilja och våga satsa tid, pengar och mod - för man måste våga prova, våga göra fel - det är en av kommunikatörernas stora utmaningar framöver.

Därför är det så härligt med människor som brinner! Inte bara för sig själv, utan för att andra, alla!, ska acceptera och ta till sig den digitala sociala revolutionen! Brit Stakston, konsult på JMW, skriver i ett blogginlägg:

"Sociala medier är kommunikation. Men det är kommunikation som bärs fram av nya verktyg vilket innebär att:

1. det finns en inlärningskurva som måste adresseras och är viktig för branschen att hantera
2. det handlar inte om ålder - det är ett förhållningssätt
3. det förändrar våra roller som kommunikationskonsulter
4. det förändrar våra uppdragsgivares vardag
5. det förändrar faktiskt vem som sätter agendan - traditionella medier tillsammans med …. alla som använder sig av sin publicistiska plattform

Scoopet ligger inte i att vi “socialamediekramare” reagerar på en kartläggning som missar kärnan i vad Twitter handlar om. Jag reagerar för att den fulla potentialen inte blir förklarad på ett relevant sätt för en bransch som till vissa delar ännu inte förstått sociala medier." hela inlägget

Tack Brit - jag ropar instämmande "PRECIS!" och samlar ny kraft inför måndagens utmaningar i kommunikationens nya tidevarv!

Ok. Så fick jag ur mig det också.. nu fortsätter helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar