onsdag 11 november 2009

nya hjärnceller

Forskare lyckades för flera år sen bevisa att hjärnceller nybildas långt upp i åldrarna, ja förmodligen hela livet! Men antalet synapser mellan cellerna blir färre och långsammare, inte minst om stimulansen uteblir. Vad stimulerar då hjärnan? Jo, motion, njutning, lagom med sömn, lagom med stress, kolhydrater och sötsaker i lagom doser, kärlek, beröring, skratt och att lära sig nya saker. Att vara positiv och nyfiken är ett smart drag i livet!

Min nyfikenhet på nya träningsformer gav i söndags massor av skratt, inspiration och jag har vågat mig på att boka in ett danspass på gymmet, mot det vanliga springa, spinna eller gå på pump... Hoppas nu att jag får massor av nya hjärnceller som kompensation för hur bortgjord jag förmodligen kommmer se ut:-)

1 kommentar:

  1. Så rätt så! Kroppen är ett fantastiskt verktyg som är till för att användas. Utan stimulans så "rostar" den ;)

    SvaraRadera