torsdag 6 augusti 2009

Sömn, sömn, sömn...


Jag har ibland svårt att somna. Ligger gärna och tänker på jobbet, händelser som varit, ska vara eller så flyger fantasin iväg fullständigt. Känslorna kopplas på, kroppen reagerar, sinnet är på spänn. Och så tickar klockan på... Lars-Erik Uneståhl, en nestor inom mental träning, har en CD för tekniker att hantera sömnen. Till exempel kan man, bör man, "ställa in" hjärnan på positiva vibbar innan sängdags. Svara på de klassiska frågorna, men nu kanske inte så mycket för att bli en bättre människa utan för att kunna somna helt enkelt. Så:

Här kommer tre frågor du kan ställa till dig själv innan du ska somna:

1. Vad har jag gjort bra idag? - Ätit pasta, glass och somnat på soffan efter middagen!
2. Vad är det roligaste som har hänt idag? - Skön lunch med kollegorna i solen, så här innan stressen greppar tag i alla igen.
3. Vad är jag tacksam över i mitt liv just nu? - Åh, lätt. Min fina lilla familj. Och gamla vänner som jag funnit kraften att återkoppla till och som utan frågor öppnar sin famn på nytt. Kärlek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar